Sunday, January 17, 2010

AKIDAH ISLAM

gempa bumi yang telah melanda negara Haiti yang dikenali juga dengan negara "voodoo" telah membawa pelbagai kesan sama ada yang berbentuk positif mahupun negatif. pada hakikatnya, gempa bumi yang dianggarkan berukuran 7.1 skala ritcher itu, sememangnya banyak membawa perkara yang boleh kita simpulkan sebagai keburukan oleh perasaan manusia tetapi mungkin juga sebagai perkara yang positif bagi manusia yang memerhatikan anugerah Allah itu. 


bagi org islam yang beriman, mereka seharusnya menganggap setiap apa yang ditimpakan oleh Allah, sama ada membawa keburukan mahupun kebaikan, haruslah mengetahui bahawa setiap kejadian itu, mempunyai hikmah yang tersendiri yang mungkin terlindung dari pemikiran manusia.  namun begitu, setiap bencana yang ditimpa terhadap mana-mana tempat pun, walaupun bukan negara islam, setiap umat manusia, terutamanya umat islam, haruslah memberi bantuan yang sewajrnya kepada negara tersebut, sebagai rasa simpati terhadap kesusahan yang dialami oleh negra tersebut.


kadangkala, kemusnahan yang dianugerakan oleh Allah terhadap sesuatu kaum itu, barangkali ia disebabkan kemurkaan Allah terhadap kejahatan penduduk negara tersebut. Allah tidak mengira apa-apa pegangan agama sesuatu kaum itu. selagi mereka melakukan kemungkaran, selagi itulah, kemurkaan Allah akan disalurkan terhadap kaum tersebut. apatah lagi, terhadap negara islam, yang telah digezetkan oleh Allah sebagai agama yang benar sekali di dunia ini. oleh itu, pertalian antara orang islam dengan Allah amatlah rapat. justeru itu, umat islam seharusnya menjaga pertalian ini, dengan menegakkan akidah yang diwahyukan oleh Allah kepada Rasulullah melalui al-Quran, serta menjaga nilai2 murni yang sudah digariskan di dalam al-Quran.


maka, disebabkan bencana yang menimpa Haiti ini, dianggarkan hampir 200,000 ribu penduduknya, terkorban. setiap anugerah Allah itu, pasti akan memberi kesan sama ada secara lansung, ataupun pada masa hadapan. kesan secara lansung kepada Haiti ialah penduduknya yang mati ditimpa runtuhan, pertengkaran, perbalahan ketika mendapatkan bantuan. manakala kesan pada masa hadapa adalah, akan hadirnya wabak-wabak penyakit yang diakibatkan pencemaran oleh gempa bumi ini.


semasa, mendapatkan bantuan pun, merka-mereka ini berebu-rebut untuk mendapatkan makanan, minuman, serta ubat-ubatan. apa yang hendak dipersoalkan ialah, walaupun semasa saat darurat begini pun, dlam keadaan mereka sama-sama bertarung nyawa, mereka masih juga membuat kemungkran, dengan mendapatkan bantuan tanpa rasa kesabaran, serta bertindak menindas sesama mereka. inilah yang bezanya antara umat islam dengan umat-umat yang lain. umat islam akan pasti dengan penuh kesabaran melawan kemudaratan. inilah keindahan islam di mana umatnya digelar umat yang terbaik oleh Rabb manusia ini.

No comments: