Sunday, August 22, 2010

RIBUT LAGI MELANDA BAZAAR RAMADHAN

semalam, satu lagi kejadian ribut menimpa bazaar ramdhan yang  bersebelahan padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) . hari tu, di melaka, sekarang ni di pahang. sekali imbas, kt boleh agak mengapa Allah turunkan ribut yang boleh dikategorikan sebagai bala itu. Allah telah mengingatkan kita, apabila kt dikelilingi maksiat, walaupun peniaga tidak melakukan maksiat, kesannya tetap akan terkena.



Kejadian berlaku kira-kira pukul 6.10 petang ketika bazar tersebut dipenuhi orang ramai yang sedang membeli juadah berbuka puasa di situ.Keadaan itu menyebabkan 42 daripada 190 peniaga mengalami kerugian akibat kemusnahan harta benda, barangan jualan makanan serta minuman.


sudah semestinya, ramai anak-anak muda yang pergi ke bazaar untuk membeli makanan. apa yang menjadi kemaksiatan adalah kehadiran gadis-gadis seksa yang menggedikkan diri untuk merayau-rayau yang bukan hanya bertujuan untuk membeli makanan tetapi umpama sehelai daun yang luruh tanpa tujuan. kegedikan daun itu terserlah. pakaian yang disarungkan anak-anak gadis, menampakkan keseksaan rohaninya. dengan gaya yang berjalan umpama kucing, menampakkan kemaksiatan.


sementelah pula, pemuda-pemuda yang gantang terus "mengusya" gadis-gadis itu. maka terjadilah maksiat mata. maksiat hati memang sudah terjadi dengan niat untuk mencari "ketenangan". maka tidak hairanlah, bala menimpa. 


ini hanyalah satu contoh bagaimana memungkinkan turunnya bala Allah. masih terdapat banyak lagi kemungkaran yang terlaksana yang sebahagian besarnya tanpa disedari.


wallahualam...

No comments: